• EnglishEnglish
Европейската нощ на учените 2019
27 септември 2019 г.

Тази година ще гостуват видни български учени, с които ще се дискутират теми вариращи от екзопланети, през климатични промени, до безглутенови храни. Ще си говорим за символиката в българските занаяти и ще разчитаме римски монети.  Програмата ще включва още химични опити, палеонтоложко шоу и разхождащ се динозавър, астрономия за начинаещи, самолетостроене и авиомоделизъм, разходка из човешкото тяло. Индукционна бобина на Тесла ще покаже нагледно магията на електричеството, а атрактивни химични експерименти отново ще очароват малки и големи.

РУСЕ

Русенска търговско-индустриална камара

бул. „Цар Фердинанд“ 3А, ет. 2

Наука в града REFRESH

Видеоконферентна връзка с трима български учени, които повдигат завесата над най-новите постижения на научните направления, в които работят:

·         14:00-14:30

Българските екзопланети

Земята и Слънчевата система са само прашинка от необятния Космос. Евгени Овчаров, ръководител на катедра „Астрономия“ във Физическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“, астроном наблюдател и преподавател, поглежда към екзопланетите и историята на тяхното откриване. Запознайте се с методите, които се използват за търсене на екзопланети и с осем българи, които са сред най-значимите откриватели и изследователи в областта.

·         14:45-15:15

Космически технологии и климат

Климатичните промени и глобалното затопляне са сред най-големите предизвикателства пред човечеството днес. Как съвременните космически технологии помагат в изучаването на тези проблеми и в превенцията на природни катаклизми – представя Теменужка Спасова, докторант в Института за космически изследвания и технологии към БАН.

·         15:30-16:00

Безглутенови храни

Инж. Ивайла Сопотенска, технолог по храните и един от водещите експерти по глутен в България, разказва за спецификите на безглутеновите храни и кои ще са храните на бъдещето.

Дунавска задруга на народните художествени занаяти

ул. „Витоша“ 18

16:30-18:30

Магия REFRESH

Назад към традициите (работилница за деца)

Майсторите от Задругата на народните художествени занаяти Милена Кръстева,  Севим Ганева и Татяна Колева представят историята на различни занаяти и каква е закодираната в тях символика. Посетителите ще видят отблизо как се създават занаятчийски изделия и ще могат да се включат в изработката им.

Градинка на площад „Ал. Батенберг“ 3

17:00-17:30

Европейска нощ на учените Русе 2019

Официална церемония по откриване на Нощта.

17:00-19:00

Дантелени приказки
Мария Браткова от Дунавска задруга на народните художествени занаяти поглежда към изделия от карловска дантела с приказни мотиви и към историятата и технологията на създаването им.

17:30-17:50

Среща с динозавър

Запознайете се и разговаряйте отблизо с динозавър от Юрската епоха. Научете любопитни факти за живота на тези влечуги.

18:00-18:30

Палео шоу

Проследете историята на Юрския период чрез специално подбрани експерименти, които ще ви убедят, че науката е нещо много интересно.

19:00-19:20

Среща с динозавър

Запознайте се и разговаряйте отблизо с динозавър от Юрската епоха. Научете любопитни факти за живота на тези влечуги.

19:00-22:00

Магия REFRESH

Химически чудеса с Корпуса за бързо гърмене

Химиците от Корпуса за бързо гърмене при Факултета по химия и фармация на СУ „Св. Климент Охридски“ ще покажат чудесата на химията отблизо и със своите зрелищни опити и експерименти ще ви убедят, че са истински магьосници.

Регионална библиотека „Любен Каравелов“ – Русе

16:00-16:45

Пътеводител към звездите

Коя наука изучава звездите? Как да разчитаме звездното небе? Защо е интересно да си астроном? Върху тези въпроси ще дискутираме с Надежда Маркова, ученичка от ПМГ „Баба Тонка“, медалист и член на Националния отбор по астрономия. Инициатор и съорганизатор на събитието е ЦПЛР-ЦУТНТ – Община Русе

Събитието е с предварително записване до 23.09.2019 г. на имейл адрес: dimitrova@rcci.bg

Подходящо за деца над 12

17:00-20:00

Млади учени

Щандове на изявени ученици и научни клубове от град Русе.

Фоайе, етаж 2

17:15-18:00

Хайде да летим!

Научете как летят самолетите, разгледайте отблизо летящи макети и създайте самолет. Представя: Никол Павлова, ученичка от ПМГ „Баба Тонка“ и медалист от национални, европейски и световни състезания по авиомоделизъм. Инициатор и съорганизатор на събитието е ЦПЛР-ЦУТНТ – Община Русе

Подходящо за деца над 12

17:30-18:00

Как се мери времето

Как е създаден механичният часовник, какъв е принципът на неговата работа, какви други видове часовници има – разказва часовникарят Бохос Саркисян. Ще разгледате отблизо и уникалния камбанен механизъм на часовниковата кула на библиотеката.

Подходящо за деца на възраст над 5-годишна възраст.

Залата с часовника

18:00-18:30

Горска аптека

Заповядайте в Детския отдел на Регионална библиотека „Любен Каравелов“ – Русе, за да научите някои аптечни тайни и повече за професията от фармацевта Гергана Ганчева. Ще научите и как природата лекува и ще влезете в ролята на горски аптекар.

Събитието е с предварително записване до 23.09.2019 г. на имейл адрес:  dimitrova@rcci.bg

Подходящо за деца на възраст 5-12 години.

18:00-18:45

Магия REFRESH

Виртуална анатомия „Моето тяло“
Заедно с  Благовеста Ценова от инициативата „Научна работилница за малки изследователи“ ще се впуснете в смайваща разходка из човешкото тяло и ще научите как работи то.

18:30-19:00

Как се мери времето

Подходящо за деца на възраст над 5-годишна възраст.

Залата с часовника

19:00-19:45

Магия REFRESH

Виртуална анатомия „Моето тяло“

20:00-21:00

Магия REFRESH

Тесла шоу „Мълния по поръчка“

Електричеството е в основата на всяка съвременна технология. С помощта на индукционната бобина на Никола Тесла и учените от образователна инициатива „Щура лаборатория“, ще се потопите в магичния свят на електричните заряди. Ще хвърчат искри, ще има мълнии и много наука.

Събитието е предварително записване до 23.09.2019 г. на имейл адрес: dimitrova@rcci.bg

Научната демонстрация е подходяща за деца над 7-годишна възраст.

Зала Изкуство